McDonald’s heeft in het laatste kwartaal van vorig jaar ruim een vijfde minder winst gemaakt dan een jaar eerder. De fastfoodketen verkocht wereldwijd minder hamburgers en had bovendien flink last van de dure dollar.
Dat maakte het bedrijf vrijdag bekend.
De omzet van McDonald’s kwam in de laatste maanden van afgelopen jaar uit op 6,6 miljard dollar, omgerekend 5,9 miljard euro. Dat betekent een daling op jaarbasis van 7 procent, of 1 procent wanneer je doet alsof wisselkoersen stabiel zijn gebleven.
De nettowinst bedroeg 1,1 miljard dollar, tegen 1,4 miljard dollar in het vierde kwartaal van 2013.
In december was wel sprake van een verbetering. De vergelijkbare verkopen in de Verenigde Staten gingen vorige maand voor het eerst sinds oktober 2013 weer wat omhoog, waar analisten nog altijd op een afname rekenden.
De winst over het vierde kwartaal bleef daarentegen achter bij de verwachtingen.
De malaise in 2014, waarin de omzet per saldo met 2 procent daalde tot 27,4 miljard dollar en de winst met 15 procent afnam tot 4,7 miljard dollar, heeft per saldo drie oorzaken.
1) Dure dollar
De verzwakking van de euro en andere valuta ten opzichte van de dollar hakt er zwaar in voor McDonald's. De dure dollar zorgt ervoor dat omzet die McDonald's in niet-dollargebieden zoals de eurozone haalt, in dollars gemeten minder waard wordt.
Over het vierde kwartaal zorgde het valuta-effect voor een liefst zes procentpunt sterkere daling van de winst en omzet, voor het hele jaar 2014 ging het om een negatief effect van 2 procentpunt.
Eén en ander wordt ook mooi geïllustreerd door de zogenoemde Big Mac-Index van weekblad the Economist. Zie ook dit artikel over de prijsverschillen van Big Mac's in verschillende landen.
2) Voedselschandaal China, problemen Rusland
McDonald's had in het najaar van 2014 ook last van incidenten. In de nazomer werd bekend dat de Chinese leverancier Shanghai Husi vlees verkocht dat over de houdbaarheidsdatum was, onder meer aan Aziatische filialen van de fastfoodketen. McDonald’s zegde direct de samenwerking met de leverancier op.
Maar het bedrijf had wel een imagoprobleem, en kampte tijdelijk met een tekort aan vlees en kip omdat andere leveranciers niet aan de vraag konden voldoen.
Ook in Rusland had McDonald's het zwaar, omdat de Russische overheid door de spanningen tijdens de Oekraïnecrisis plots veel strenger werd.
In augustus waren er in Rusland (tijdelijk) twaalf vestigingen van McDonald's gesloten. Volgens de Russische autoriteiten waren hygiëneregels overtreden. Onder de gesloten restaurants was ook de bekende McDonald's op het Moskouse Poesjkinplein, de eerste van de westerse fastfoodzaken in Rusland.
3) Opkomst van casual dining
In de Verenigde Staten zelf heeft McDonald's last van concurrerende ketens die een soort mix vormen tussen eetcafé en fastfood-restaurant, ook wel Casual Diners genoemd. Vaak gaat het hierbij om goedkope, simpele maaltijden die net iets gezonder ogen en beter smaken dan McDonald's. In Nederland moet je dan denken aan de restaurants van Vapiano of Wagamama.
De verkopen in de Amerikaanse restaurants daalden in 2014 met 2,3 procent, vergeleken met een jaar. Het bedrijf weet dit zelf aan "sterke activiteit van concurrenten."
Amerikaanse commentatoren wijzen in dit verband onder meer op de opkomst van de keten Chipotle, die in de eerste negen maanden van afgelopen jaar liefst 132 nieuwe restaurants opende in de VS, terwijl bestaande zaken van Chipotle een omzetgroei van 17 procent lieten zien.
Bron: Z24/ANP
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl